woensdag 25 februari 2009

Jij bent bij mij (voor Y.)

gekist verleden op de schouw
de tijd zakt door --
een zware seconde --
begeleidt mijn hart in de rouw

gelukswonden een knipoog gunnen
en dan door het raam, vrolijke melodie
met sombere tekst, een luchtballon
zien opstijgen, met lijster erbij

ik sluit het gekartelde leven van mijn fantasie,
taartpunt getoverd uit de circelvorm
van samen de klok rond slapen, hak
in het zand van de uren

of was het raam een spiegel
met sluipende ijsbergen
die ik niet meer thuisbreng
in de koelkast van vroeger?

om een aardbei uit de weg te ruimen
heb ik alleen wat speeksel nodig
en warme chocola zonder suiker,
dan haast ik mij naar jouw afgrond

jij bent bij mij
mijn ogen blijven hangen aan dit zuurzoet verdriet
ik hoor het zingen
het maakt een grapje in de verte