dinsdag 28 april 2009

Feuilleton van herinnering

AFLEVERING 1

In de regel bewonder ik geschiedenis 

van een gecultiveerde menselijke geest. 

Wie dit leest keert als een wandeling terug 

bij het eerste mooie weer. Mijn verzen 

willen het lentelicht goed verdragen. 

Ik pijnig mijn denken. Loop mee 

om mijn wereld beter te begrijpen. 


AFLEVERING 2

Natte aarde volstaat. Een plu

met kwetterende kwezels eronder. 

Ze springen opzij voor een malle fiets 

in glijpartij. Ik houd me koest, oude fictie

heeft verwaarloosbaar weinig te vertellen

op mijn plank vandaag. En deze dictie

is een bospad dat er slijkerig bijligt.


AFLEVERING 3

Later -- terug van weggeweest uit de jeugd.

Hoe ik uitglijd over een losliggende tegel

van mémoire involontaire, in de geur

waarin ik oude tantes gevangen houd.

Het trauma van deze tijd is een kopje thee

met zandgebak. Mijn natuur regisseert

Gespenste der Vergangenheit.