dinsdag 8 september 2009

Huishoudelijk

Even geen nieuwe gedichten. Ik werk momenteel aan een lange tekst gebaseerd op de aantekeningen die ik maakte tijdens mijn recente reis naar Riga, Letland.

'De Tuin van Eden' gaat weer open op maandag 14 september (na een korte onderbreking voor het KLARA-festival).

Ondertussen kan u kennismaken met mijn nieuwe zondagmorgenprogramma: 'Stouten op Zondag' (KLARA, 9-11u).



Ik luister naar de Baltische zee, 

op platen die nog kraken, 

met wind die komt aanzetten

uit een ver verleden, en de zee doof maakt,

en golven boos -- een fluisterstem van oeroud geboomte. 

Het is Peteris Vasks. Hij omkranst mijn hart 

met gevlochten riet. 

Golven van vreugde blijven achter 

en een koude rilling van glibberig zeewier

glijdt over mijn rug. 


Dit is Riga, daar ergens in mijn hoofd 

waar de Intercom haar jaren verraadt, tinnitus

van onuitwisbaar verlangen. 

En het vliegtuig ben ik al vergeten. 

Het hangt nu hoog boven de bar van een sloppenbuurt,

onvindbaar in de wanhopige leegte.