zaterdag 18 oktober 2014

Bankgeheim


Lang voor ik geboren werd 
was ik een kei die neerstortte 
op een eenzame meteoriet. 

Hoewel ramptoeristen beweren 
dat ze me om hulp zagen roepen 
als een drenkeling in de oersoep.

Een geluidloze explosie van atomen 
die elkaars nabijheid niet verdragen. 
Meer was er niet nodig om me te slingeren 

van grauwe geologie naar broeierige biologie. 
Zo gaat dat, wanneer een domme kettingreactie 
miljoenen jaren lang het betere in mij herhaalt.

Het voelde aan alsof ik gedwongen werd 
door een competitie die eindigde bij de jongen
die met verbazing de gekste vragen kan stellen:

'Oma, vertel me toch, wat is het geheim 
van uw geldkluis die straks wordt opgedoekt,
nu uw bank weer eens verhuizen gaat?'

Oma wacht voor de spiegel op haar geheugen. 
Rijkdom is nooit haar beste kant geweest. 
Dan komt het antwoord, bits en verrassend kort:

'God'.